Nakon dugo vremena razmišljanja i istraživanja, nastala je interaktivna platforma Building.hr. Kako funkcionira, kome je namijenjena te zašto je potrebna građevinarskom sektoru u razgovoru za Koordinaciju objasnila je Maja Borovina Frankić, voditeljica razvoja u tvrtki Spegra kao i kandidatkinja doktorskog studija Ekonomskog fakulteta Sveučilišta u Splitu.

Koordinacija: Odakle ideja za platformu Building.hr, prvu informativnu interaktivnu platformu koja okuplja sudionike građevinskog tržišta na jednom mjestu.

Borovina Frankić: Davne 2013. godine razmišljala sam na koji način omogućiti na tržištu graditeljstva jednostavnije i efikasnije funkcioniranje te sam krenula graditi arhitekturu sustava koji bi ispunio taj cilj. Kroz rad u našoj obiteljskoj tvrtki Spegra i susrećući se sa svim izazovima poslovanja u graditeljstvu, godine sam provela u promišljanju, reinženjeringu zamišljenih funkcionalnosti, te unaprjeđivanju vlastitih zamisli. Kontinuirano sam implementirala nove spoznaje koje sam stjecala kroz rad u građevinskom sektoru, kao i kroz komunikaciju s partnerima, suradnicima i dobavljačima. Najteže je napraviti jednostavna, a učinkovita rješenja, o čemu god da se radi, stoga je protekom godina samo bila kristalnija slika onoga što želim i snažniji potencijal same platforme.

Building.hr

Building.hr

Koordinacija: Kako funkcionira platforma Bulding.hr?

Borovina Frankić: Platforma je namijenjena isključivo poslovnim korisnicima bilo da se radi o poduzećima, obrtima ili samostalnim stručnjacima. Neovisno jesu li primarni dio građevinskog sektora (izvođači, proizvođači, trgovci, projektanti, investitori..) ili su sudionici drugog usmjerenja, ali djeluju na građevinskom tržištu. Platforma je zamišljena kao najveća baza informacija, kontakata i drugih vrijednih sadržaja za tvrtke vezane uz graditeljstvo. Cilj nam je umrežavanje, pronalaženje partnera i kooperanata te ubrzavanje i pojednostavljivanje procesa.

Platforma Bulding.hr digitalni je epicentar graditeljstva i svi oni koji djeluju na građevinskom tržištu mogu biti klijenti platforme bez obzira jesu li svoju aktivnost registrirali jučer ili posluju već desetljećima, kao i jesu li veliki ili „one man show“.

Sve ih povezuje profesionalnost, poslovnost te poslovna kultura na iznimno visokoj razini. Oni koji za sobom ostavljaju repove nemaju što tražiti na Building.hr-u. S razlogom kažemo da smo za sve one koji su „sadašnjost i budućnost“ hrvatskog graditeljstva, a oni koji se ne ponašaju u skladu s visokim profesionalnim zahtjevima da bi tu bili i sutra nama nisu od interesa i ne pripadaju u tu digitalnu bazu izvrsnosti. Dapače, zadržavamo pravo isključenja s platforme onih koji na bilo koji način mogu imati potencijalno negativan učinak na okruženje.

U praksi administrator propušta korisnike koji žele biti na platformi Building.hr – sve one koji žele pružiti ili koristiti uslugu. Platforma štedi vrijeme korisniku koji ne treba tražiti informacije na društvenim mrežama ili internetu, dovoljno je da posjeti Building.hr. Tamo su na jednom mjestu sažete sve informacije po kojima klijent može pronaći ono što traži – uslugu keramičara, građevinskog radnika ili potrebne strojeve. Platforma se redovno ažurira kako bi korisnik u bilo kojem trenutku pronašao točne i povjerljive informacije iz građevinarskog sektora.

Building.hr

Building.hr

Koordinacija: Koliko su tvrtke otvorene za prezentaciju svog poduzeća u digitalnom svijetu?

Borovina Frankić: Sigurno je da je digitalno pred nama i nema natrag. Jednom sam pročitala da je ranije vrijedilo „ili si brz ili te nema“, a danas vrijedi „ili si u skladu s vremenom ili te nema“. Raditi pametnije, efikasnije i kvalitetnije. Svi oni koji su toga svjesni shvatit će istinsku prednost platforme jer ne postoji ništa toliko jednostavno, a toliko učinkovito kao rješenje koje se nudi kroz Building.hr. Svi oni koji djeluju na građevinskom tržištu i žele tu biti i sutra, uključit će se na platformu i omogućiti sebi dostupnost informacija kao i plasman vlastitih. Samo bivanjem na jednom mjestu možemo imati najveći interes od digitalnog. Imamo još ideja koje već neko vrijeme razvijamo, a svaka od njih ima u sebi integriran interes za prosperitetom građevinskog sektora kroz pojedince koji u njemu djeluju.

Poduzeća s kojima iz dana u dan kontaktiramo imaju spoznaju o tome da uistinu nema točnih i dostupnih podataka o sudionicima koji djeluju na građevinskom tržištu i da je potpuno neučinkovita bilo kakva ponuda, potražnja ili suradnja. Graditeljstvo Hrvatske je bolje nego li izgleda „na van“ i bitno je da svi oni koji na njemu rade pomoću platforme Building.hr neke od svojih potreba mogu zadovoljiti na jednostavniji, a efikasniji način.

Koordinacija: Građevinarstvo je jedna od najmanje digitaliziranih djelatnosti, no primjenom različitih digitalnih rješenja i to se mijenja. Jeste li to primijetili prilikom pokretanja platforme kao i prikupljanja podataka o građevinskim tvrtkama?

Borovina Frankić: Građevinarstvo je u smislu stručnih tehnologija jedno od najnaprednijih grana. Stalno dolaze novi materijali, novi strojevi, rješenja i tehnologije izvođenja. Vjerujem da digitalno najviše zaostaje jer oni koji se bave stvaranjem i implementacijom digitalnih rješenja nemaju dovoljno znanja niti ozbiljno sudjeluju u građevinskoj industriji da bi mogli producirati kvalitetna rješenja. Čast iznimkama! Sama sam se vrlo često susrela sa situacijama da su rješenja ponuđena graditeljstvu naizgled vrlo izdašna, ali operativno neupotrebljiva, da ne spominjem financijski neisplativa. To je realnost, nije ekskluzivitet graditeljstva, ali je nešto što me inspiriralo na akciju i stvaranje Building.hr platforme.

Graditeljstvo je vrlo kompleksno, odvija se sinergijom više struka, te ga treba dobro poznavati i raditi rješenja krojena po realnom operativnom funkcioniranju koja su korisna, a ne teretna.

Stoga po našem iskustvu mogu reći da to vrlo ovisi o rješenju. Naša iskustva su pozitivna jer su svi svjesni da je ono što smo napravili prijeka potreba na tržištu graditeljstva. Što se tiče prikupa podataka, to radimo s iznimnom pažnjom i posvećenošću jer nam je bitna točnost i kvaliteta informacija.

Maja Borovina Frankić

Koordinacija: Nakon vlastitog iskustva s građevinskim tvrtkama i suradnje s Centrom za digitalnu izgradnju Hrvatska, možete li pretpostaviti kako će pojava umjetne inteligencije utjecati na građevinski sektor? Koliko digitalizacija može zamijeniti ulogu čovjeka na gradilištu?

Borovina Frankić: Građevinarstvo jest i ostat će grana gospodarstva u kojoj će ljudski faktor uvijek biti presudan. Smatram da su tehnološki napreci pozitivni dokle god pridonose boljitku čovjeka, a ne njegovom isključenju.

Upravo je platforma Building.hr korak naprijed prema međusobnim suradnjama, efikasnijem poslovanju, učinkovitijem upravljanju vremenom i podatcima. Ne postoji mjesto na kojem su svi okupljeni i na kojem lako možete doći do podataka koji vas mogu zanimati, bez posrednika, mjesto na kojem sebe možete prezentirati na način na koji sami želite (a nitko to ne može znati bolje od samih predstavnika poduzeća) te jednostavno unositi ad hoc promjene koje se dogode u poslovanju, a da ste time automatski upoznali cijelo potencijalno zainteresirano tržište.

Zamisli o tome kako umjetna inteligencija može isključiti ljudsku kogniciju su, po mom skromnom mišljenju, ideologije koje će pokazati razmjere štete u budućnosti. U primjeni rješenja AI se treba voditi korisnošću čovjeku, a ne isključivanju njegovog promišljanja, kreativnosti i inteligencije. Vrlo sam osobno sklona tehnologijama, ali nikad na štetu vrijednosti čovjeka, koji mora biti i ostati centar svega.

Primjena novih tehnologija ne zaobilazi građevinarski sektor, stoga je važno da struka primijeni digitalna rješenja koja ubrzavaju tijek gradnje, koordiniraju sve sudionike na projektu te štede vrijeme i novac. Pogledajte više o temi digitalizacije u građevinarstvu o kojoj govori i Koordinacija.